ماهی برای بیمار قلبی

طرز تهیه ماهی برای بیماران قلبی

زمان آماده شدن
30 دقیقه
میـزان سختی
تعـدا د نفـرات

لب کلام

طرز تهیه ماهی برای بیماران قلبی دقیقا  از آن رو اهمیت دارد که می‌تواند مهمترین مواد مغذی موجود در ماهی را کاهش دهد و به همین خاطر مورد پژوهش‌های گوناگون قرار گرفته است. در این مقاله روش‌های مختلف طبخ ماهی و اثر هر یک در میزان ماندگاری امگا 3  و در پی آن بهبود بیماری های قلبی را بررسی می کنیم.

جادوی ماهی برای بیماران قلبی

مصرف ماهی در برنامه غذایی توصیه جدیدی نیست و سال‌هاست که در بیشتر دستورات و مجلات مربوط به سلامتی و بهداشت درباره خواص آن سخن گفته شده است به ویژه برای بیماران قلبی. دلیل آن ساده است: نوعی اسید اشباع به نام اسید چرب امگا۳ .

به گفته سایت «مایوکلینیک» امگا ۳ ، التهاب را در سراسر بدن کاهش می‌دهد. التهاب در بدن می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و منجر به بیماری قلبی و سکته شود. امگا ۳ همچنین از این جهت برای سلامت قلب مفید است که باعث کاهش تری‌گلیسیرید، کاهش اندک فشار خون، کاهش لخته شدن خون، کاهش خطر سکته مغزی و نارسایی قلبی و کاهش ضربان نامنظم قلب می‌شود.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 450 گرمی

ماهی غوطه‌ور در روغن، امگا۳ بیشتری دارد یا بخار پز شده؟ 

درست است که تاثیر مصرف ماهی بر سلامتی به خصوص بر بیماران قلبی آشکار شده اما با هر روش پختی هم نمی‌توان آسوده بود که مراقبت از جسم و سلامتی انجام شده است. طرز تهیه ماهی به خصوص برای بیماران قلبی یکی از موضوع‌هایی است که بر میزان ماندگاری امگا۳ آن اثر دارد و به همین دلیل اگر طرز تهیه ماهی طوری باشد که مقدار بسیار کمی از اسیدهای چرب آن حین پخت از بین برود، دیگر خیلی هم نمی‌توان به مفید بودن آن تکیه کرد. به همین دلیل با استناد به سایت «هلث لاین» تعدادی از روش‌های طرز تهیه ماهی را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم:

گریل و کباب کردن: هر دو روش شامل اعمال گرمای خشک به غذا در دمای بسیار بالا و بدون افزودن چربی است که به دلیل خوشمزگی و پخت سریع، طرفداران زیادی هم دارد. البته به اصطلاح معمول همه خوراکی‌های خوشمزه بی ضرر هم نیستند. پختن غذا از طریق کبابی یا گریل کردن باعث تشکیل برخی از ترکیبات مضر به نام آمین‌های هتروسیکلیک و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای می‌شوند که ترکیبات سرطان‌زا هستند.

تصویر

سرخ کردن: طعم برشته و صدای هیجان انگیز ماهی سرخ شده اگرچه بسیاری از شکموها را شیفته و مفتون خود می‌کند اما بعد از آنکه مطالعات نشان دادند دمای بالا در حین سرخ کردن باعث کاهش امگا۳ به میزان ۷۰ تا ۸۵ درصد می‌شود و روغن بکاررفته هم مضر است، احتمالا بکارگیری این روش برای بیماران قلبی چندان هم باب طبع نباشد.

البته یک نکته کمی امیدوارکننده هم این است که مطالعات نشان داده‌اند برخی ماهی‌ها مانند شاه‌ماهی حتی پس از سرخ‌کردن همچنان حاوی مقادیر مفیدی از اسیدهای چرب هستند.

آب‌پز و بخار پز کردن: ازآنجاکه ماهی در این دو روش در دمای کمی پایین‌تر از روش‌های دیگر طبخ می‌شود و خبری هم از روغن نیست، مواد مغذی به خصوص امگا ۳ بهتر از سایر روش‌ها به سلامتی کمک می‌کند.

تصویر


پختن در فر: برخی مطالعات نشان داده‌اند پختن ماهی در فر باعث از دست رفتن اسیدهای چرب کمتری نسبت به سرخ کردن و طبخ آن در مایکروویو می‌شود. این نوع پخت راه بهتری هم برای حفظ ویتامین D ماهی است مثلا سالمون پخته شده در فر تمام ویتامین D و ماهی آزاد سرخ شده حدود ۵۰ درصد از این ویتامین مهم را حفظ می‌کنند.

تصویر

طبخ در مایکروویو: این شیوه پخت معمولا کمی بحث برانگیز است چون برخی معتقدند که پخت و پز با مایکروویو می‌تواند مواد مغذی موجود در مواد غذایی را کاهش دهد. با این حال بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که پخت ماهی در مایکروویو می‌تواند مانع از بین رفتن اسیدهای چرب سالم شود. همچنین ترکیبات مضر مانند هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای به دلیل حرات پایین، کمتر شکل می‌گیرند.

تصویر

کیسه‌پزی (سووید): این نوع طرز تهیه غذا که از اصطلاح فرانسوی Sous Vide گرفته شده و در فارسی به عنوان «تحت خلا» یا «کیسه‌پزی» ترجمه شده، روشی است که مواد غذایی درون یک کیسه مهر و موم و در ظرف آبی با دمای کنترل‌شده و با درجه حرارت پایین پخته می‌شوند. اگرچه مدت زمان طبخ غذا طولانی‌تر می‌شود اما یک روش بسیار سالم است که مواد مغذی را حفظ می‌کند.

تصویر

روش‌های پخت ماهی سالم و درعین حال متنوع، کم نیستند!

نوع ماهی، طرز تهیه آن، طول زمان پخت و روغن بکار رفته عواملی هستند که می‌توانند بر سلامت افراد به خصوص بیماران قلبی تأثیر بگذارند. اگرچه برخی از شیوه‌های پختن ماهی مانند سرخ کردن، سوخاری، گریل کردن و کباب کردن محبوبیت بیشتری دارند اما به دلیل تشکیل ترکیبات مضر، استفاده از روغن و کاهش مواد مغذی مانند امگا ۳ و ویتامین دی این روش‌ها برای بیماران قلبی توصیه نمی‌شوند اما خبر خوب این است که روش‌های طرز تهیه ماهی که سلامت بیماران قلبی را حفظ کند کم نیست و طبخ ماهی به شیوه آب پز، بخار پز، پختن در فر و مایکروویو و کیسه‌پز کردن شیوه‌های متنوعی هستند که می‌توانند پختن ماهی را برای دوستداران غذاهای سالم جذاب‌تر کنند.  

بهترین غذاها برای بیماران قلبی

از بین دستورپختهای ماهی تعدادی از آنها را که برای بیماران قلبی مناسبند در اینجا می آوریم. به این دستورپختها سری بزنید و آنها در برنامه غذایی خود بیاورید:

ماهی به روش آب پز: این دستور پخت یک رسپی چینی است و اگر به غذاهای تند علاقمندید آن را دوست خواهید داشت. برای طبخ آن تجهیزات خاصی نیاز ندارید.

ماهی به روش بخارپز: برای پخت ماهی به این روش تنها به یک ماهیتابه معمولی و کمی کرفس و سیب زمینی نیاز دارید.

3 روش پخت ماهی رژیمی بدون روغن: برای تهیه این غذاها به ماهیتابه رژیمی یا ماهیتابه گریل نیاز خواهید داشت.

3 روش طبخ ماهی در مایکروفر: در این دستورها نیز از هیچ روغنی استفاده نمی شود.

دستور پخت ماهی تنوری: این دستور نیاز فر یا ماهیتابه گریل دارد و در آن از ماست و روغن زیتون استفاده شده است.

پیشنهاد میکنیم دستور پختهای متنوع ماهی را در مجله آشپزی ایناس ببینید.

نکته: طبق مطالعات سایت «ساینس دیلی» به نقل از «انجمن قلب آمریکا» ماهی پخته شده در فر و ماهی آب‌پز بیشتر از سایر روش‌ها امگا۳ را برای سلامت قلب محفوظ نگه می‌دارند.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 750 گرمی

بهره‌مندی از فواید امگا۳ با ماهی سی بس

حالا که از فواید تاثیر ماهی بر سلامت قلب گفتیم خوب است به ماهی سی‌بس  هم اشاره کنیم که در رده‌ ماهیان نیم چرب با سطح امگا ۳ بالا  قرار دارد. برند ایناس با تولید و عرضه این ماهی به صورت فیله‌ ساده یا به صورت ماهی تازه در فروشگاه‌های معتبر و فروش اینترنتی یکی از مواد غنی از اسیدهای چرب را به صورت بهداشتی و سالم در اختیار علاقه مندان به خصوص بیماران قلبی قرار داده است. 

ماهی سی بس را به صورت مستقیم از برند ایناس تهیه کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟
4.4
4.4/۵ (30 امتیاز)

آخرین مطالب

آخرین مقالات

دستور پخت

جدیدترین دستورهای پخت

دستور پخت
ماهی سی بس جزو ماهی‌هایی است که در چند سال اخیر به بازار ماهی ایران راه پیدا کرده و به سرعت تبدیل به یک ماهی لاکچری برای غذای مجلسی شده...
دستور پخت

طرز تهیه شنیتسل ماهی در 5 مرحله

زمان آماده شدن
25 دقیقه
میـزان سختی
تعـدا د نفـرات
ساده‌ترین روش تهیه شنیتسل ماهی چیست؟ چطور شنیتسل ماهی خوشمزه بپزیم؟ کدام ماهی برای شنیتسل ماهی مناسب‌تر است؟

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.