همراه با ماهی چه بخوریم؟

همراه با ماهی چه خوراکی‌هایی بخوریم؟ بهترین ادویه برای پخت ماهی چیست؟ سالم‌ترین سبزیجات به عنوان کناربشقابی‌های ماهی کدامند؟ با ما همراه باشید تا تعدادی از بهترین همراهان ماهی را بشناسیم.

کنار ماهی

لب کلام

در رابطه با این‌که همراه با ماهی چه خوراکی‌هایی باید خورده شود همیشه اختلاف‌نظرهایی وجود داشته. آیا ماهی به خودی خود حساسیت زاست یا خوردن آن همراه با ماده غذایی دیگری باعث بروز حساسیت در افراد می شود؟ همراه با ماهی چه بخوریم؟ چه خوراکی‌هایی در صورت طبخ شدن با ماهی برای بدن خطر ساز هستند؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها با ما همراه باشید.

 

چرا نباید ماهی را با هر غذایی بخوریم؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن بحث‌هایی در رابطه با خوراکی‌های مجاز همراه با ماهی مطرح می‌شود، طبع سرد ماهی است. متابولیسم پایه در بدن که در واقع حداقل میزان انرژی لازم برای بدن است؛ توسط غده‌های لوزالمعده، تیموس و سورنال تنظیم می شود. با پر کار شدن این غده‌ها متابولیسم بالا می رود و با کم شدن فعالیت آن‌ها متابولیسم پایین می‌آید. بالا یا پایین بودن متابولیسم بدن، به عقیده‌ی طب سنتی، طبع یا طبیعت بدن شناخته می‌شود. افراد دارای متابولیسم پایین طبع سرد و افراد دارای متابولیسم بالا دارای طبع گرم هستند.

فروش نوروزی سی بس ایناس

طبع بدن من سرد است یا گرم؟

 افرادی که به وجود طبع در بدن معتقد هستند؛ راز بیشترین میزان سلامتی را در تنظیم طبیعت و مزاج غذاهایی که فرد مصرف می‌کند می‌دانند. به عقیده‌ی این افراد تعادل طبع بدن به معنای سلامتی بدن است. از نشانه‌های طبیعت گرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • این افراد بدن گرم‌تری دارند.
  • بدن آن‌ها بیشتر جوش می زند.
  • زودتر عصبی می شوند.
  • حساسیت‌های آنها بیشتر به شکل خارش یا پوست پوست شدن بدن بروز می کند.

 و افراد دارای طبع سرد:

  • پوست روشن‌تری دارند.
  • پرخواب‌تر هستند.
  • معمولاً در هضم غذاها مشکل دارند.
  • احتمال بروز بیماری‌هایی مثل پارکینسون یا  ام اس در آنها بیشتر است.

چه چیزی بخوریم تا سردی ماهی را بگیرد؟

مواد غذایی که برای ایجاد تعادل در طبع بدن، همراه با یک غذا مصرف می‌شود؛ مصلح آن غذا نامیده می شوند. ماهی جزء غذاهایی است که طبیعت سرد دارد. به این معنا که باعث پایین آمدن متابولیسم بدن می‌شود. بنابراین بهتر است همه به خصوص افرادی که به صورت طبیعی طبع سردی دارند؛ ماهی را با مصلح مناسب مصرف کنند تا بدن آنها به حالت عادی برگردد. خوراکی‌های مصلح ماهی، معمولاً غذاهایی هستند که طبع گرم دارند. در ادامه تعدادی از این خوراکی‌ها را معرفی می‌کنیم.

طعم‌دهنده‌های مناسب ماهی

هنگام طبخ ماهی، طعم‌دهنده‌هایی مثل آب لیمو یا آب نارنج که حاوی ویتامین C هستند؛ جذب پروتئین موجود در ماهی را به طرز قابل توجهی بالا می برند. البته توجه داشته باشید که طبع این طعم دهنده‌ها هم سرد است و اگر غذاهای ترش مزه دوست دارید باید به فکر مصلح آن‌ها هم باشید.

تصویر

 ادویه‌هایی مثل دارچین، فلفل قرمز، زنجبیل، فلفل سیاه و زیره سیاه به خاطر طبع گرمی که دارند مصلح ماهی محسوب می شوند علاوه بر این بوی ماهی را به طور کامل از بین می برند. پس استفاده از ادویه، علاوه بر همخوانی با طبع غذا، گزینه مناسبی برای افرادی است که به خاطر بوی ماهی از خوردن آن پرهیز می کنند. پیشنهاد می‌کنیم به مقاله "بهترین ادویه ها برای پختن ماهی" سر بزنید.

بهترین کناربشقابی‌ها برای ماهی

یکی از بهترین کنار بشقابی‌ها برای ماهی، سبزیجات پخته است. در غذاهای ایرانی سبزیجات پخته به شکل سبزی پلو کنار ماهی ظاهر شده. سبزی‌هایی مثل تره، جعفری، شوید یا شنبلیله که در سبزی پلو استفاده می‌شوند طبع گرم دارند؛ بنابراین همراه با ماهی یکی از بهترین مصلح‌ها محسوب می‌شوند. علاوه بر این میتوانید با  ترکیب سبزیجاتی که طبع گرم دارند( سبزیجاتی مثل پیازچه، تربچه، ریحان یا مارچوبه) دستور پخت جذاب و جدیدی ابداع کنید.

 یکی دیگر از  جذاب‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توان همراه با ماهی استفاده کرد  ترکیب گردو، کشمش، سیر، سبزی و ادویه در ماهی شکم پر است. تمام این مواد طبع گرم دارند و مصلح سردی طبع ماهی محسوب می‌شوند.

نوشیدنی‌ مناسب همراه با ماهی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم ویتامین c باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود. بنابراین شربت آب لیمو و شربت نارنج می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای نوشیدنی‌های همراه با غذا باشند. همچنین می‌توانید از عرقیات گرم مثل عرق نعنا، عرق هل، عرق دارچین یا عرق نسترن برای درست کردن شربت استفاده کنید.

تصویر

نکته: برای درست کردن شیرین‌کننده‌ی شربت، بهتر است از نبات استفاده کنید. چرا که شکر، طی فرایند سفید شدن با نوعی از مواد اسیدی ترکیب می شود که باعث پایین آمدن متابولیسم بدن می‌شود و خوراکی مناسبی برای همراهی با ماهی نیست.

بعد از خوردن ماهی چه دسری سرو کنیم؟

اگر به سفره‌های ایرانی، به خصوص در مناطق جنوبی کشور نگاه کنیم؛ همیشه کنار ماهی، دسرهایی ساخته شده از خرما سرو می‌شود. دسرهایی مثل خرما ارده، رنگینک یا حلوا. همان‌طور که می‌بینید مواد تشکیل دهنده این دسرها همگی طبیعت گرم دارند. بدون شک نوشیدن یک چای گرم مطابق سلیقه ایرانی همراه با این دسرها پس از صرف ماهی بهترین انتخاب است.

تصویر

 اما اگر در سفره خود دنبال دسرهای فرنگی هستید؛ یک سالاد میوه تشکیل شده از پرتقال، انگور، انبه و موز به همراه سس عسل و کنجد می‌تواند گزینه مناسبی برای پس از خوردن ماهی باشد. از آنجا که شکلات هم طبع گرمی دارد دسرهای شکلاتی هم گزینه های خوبی هستند.

ماست و ماهی؛ بله یا خیر؟

طب سنتی همچنین عقیده دارد که مواد غذایی مثل ماست، دوغ و تخم مرغ به خاطر طبع سرد، در صورت خورده شدن همراه با ماهی، احتمال بروز مشکلاتی مثل نفخ شدید، ضعف و بی‌حالی بیش از حد یا در موارد شدیدتر ناراحتی های عصبی یا لک و پیس میشود.

 البته با توجه به اینکه دستور پخت های فرنگی وجود دارد که در آن از این مواد استفاده شده؛ می‌توان گفت که تاثیر مواد غذایی مختلف بر بدن شرایط فردی و جغرافیایی فرد بستگی دارد. حتی میزان گرمی و سردی در ماهی‌های مختلف نیز متفاوت است. 

فروش نوروزی سی بس ایناس

طبع گرم ماهی‌های خلیج فارس

نکته مهم دیگری که در مورد مواد خوراکی همراه ماهی وجود دارد میزان گرمی یا سردی یا به عبارتی طبع خود ماهی است. در صورتی که از ماهی های با طبع گرم تر استفاده کنید دست شما برای انتخاب این خوراکی ها بازتر می شود و نیازی نیست که انواع خوراکی های گرم را همراه ماهی کنید. 

ماهی سی بس با توجه به محل تولیدش در خلیج فارس، جزء ماهی‌هایی است که طبع گرم‌تری نسبت به دیگر ماهی‌ها دارد. به طور کلی ماهی های آب شور سردی کمتری نسبت به ماهی های آب شیرین دارند. بنابراین اگر به طعم خالص ماهی علاقه دارید، می‌توانید حتی با میزان کم‌تری از طعم‌دهنده و چاشنی، بدون نگرانی از سردی،  ماهی سی بس را سرو کنید.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.