همه چیز در مورد ماهی چرب جنوب

حتما در مورد کلسترول بد و کلسترول خوب، چربی اشباع و غیر اشباع، ویتامین‌های محلول در چربی، تفاوت چربی گوشت ماهی و قرمز و موضوعاتی از این دست مطالب زیادی شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم به موضوع مصرف ماهی‌های چرب و رعایت ملاحظات مصرف چربی در مواد خوراکی بپردازیم. با ما همراه باشید.

ماهی چرب جنوب

شاید با دیدن عنوان مقاله از اینکه قرار است مطلبی درباره‌ی ماهی چرب بخوانید تعجب کرده باشید. حق دارید. احتمالاً دلیل این واکنش ناخودآگاه این است که مردم معمولاً در این سال‌ها از مصرف غذاهای چرب برحذر داشته شده‌اند و از متخصصان گرفته تا رسانه‌ها لبنیات کم‌چرب را توصیه کرده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از افراد با هدف پرهیز از مصرف گوشت قرمز که موجب افزایش چربی خون است به سراغ گوشت سفید و از جمله انواع ماهی می‌روند. با این اوصاف، کاملاً درک می‌کنیم که سردر گم شده باشید.

پیش از اینکه ادامه این مطلب را درباره‌ی ماهی‌های چرب جنوب بخوانید بد نیست به خاطر بسپارید که چرب‌تر بودن ماهی یعنی وجود میزان امگا 3 بیشتر در ماهی. در واقع وقتی از ماهی چرب صحبت می‌کنیم منظورمان نوعی چربی مفید است. ماهی ها مانند گوشتهای قرمز چربی مضر ندارند.

تصویر

چرا چربی ماهی مفید است؟

حتما نام ویتامین‌های محلول در چربی را شنیده‌اید! وجود چربی در بدن به جذب این ویتامین‌ها مانند ویتامین D،E  و Aکمک می‌کند.
بدن ما بطور کلی به چربی نیاز دارد اما نکات مهمی را باید در مصرف چربی ها در نظر گرفت.
چربی‌ها را می‌توان از یک منظر به دو گروه کلی تقسیم کرد که یکی برای بدن مفید و دیگری مضراست. چربی‌های غیر اشباع در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارند. وجود چربی غیراشباع نه‌تنها لازم که بی‌ضرر است. ماهی نیز یکی از انواع مواد غذایی است که چربی غیر اشباع دارد. در نتیجه چربی ماهی مثل چربی گوشت قرمز نیست. مصرف ماهی چرب نه تنها زیان نمی‌رساند که برای سلامت بدن و به‌ویژه قلب و عروق پرفایده است.
تفاوت عمده و اصلی چربی‌های خوراکی در ساختارهای شیمیایی آن‌هاست . چربی اشباع و ترانس در واقع همان نوع از چربی است که در برگه آزمایش خود تحت عنوان کلسترول نوع LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) یا به زبان خودمانی کلسترول بد دیده‌ایم. در واقع چربی‌های اشباع منجر با بالا رفتن سطح LDL شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق را بالا می‌برد.

میزان مصرف چربی اشباع در رژیم غذایی باید اصلاح شود. برای مدیریت مصرف چربی اشباع می‌توانید مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید یا مصرف گوشت ماهی را جایگزین کنید. همچنین می‌توانید به مصرف لبنیات کم‌چرب رو بیاورید. در مورد مصرف ماهی چرب در مقاله رژیم پسکاترین نیز صحبت کرده ایم.

تصویر

همچنین به موضوع ماهی چرب و کاهش وزن نیز در مقاله کالری ماهی چه مقدار است پرداخته ایم که مطالعه این دو مقاله را نیز در تکمیل مطلب حاضر به شما پیشنهاد میکنیم.

آیا میزان چربی در همه‌ی ماهی‌ها یکسان است؟

پاسخ سرراست است: «خیر!».  ‌اما اگر بخواهیم پاسخ تفصیلی بدهیم باید بگوییم که گوشت ماهی براساس میزان چربی به سه دسته‌ی خشک و کم‌چرب، نیم‌چرب و چرب تقسیم می‌شود. گوشت ماهی هر چه چرب‌تر باشد، خاصیتش هم بیشتر است. هرچند با افزایش میزان چربی کمی هم چربی اشباع به آن اضافه می شود اما از طرفی میزان اسیدهای چرب امگا 3 هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مصرف ماهی پرچرب برای کسانی که کلسترول ندارند بسیار مفید است ولی کسانی که رژیم چربی دارند بهتر است از ماهی های نیم چرب و کم چرب استفاده کنند تا در کنار دریافت میزان کافی امگا 3 از دریافت چربی اشباع در امان بمانند.

برای نمونه می‌توان گفت ماهی مقوا و ماهی شعری ماهی خشک محسوب می‌شوند. ماهی حلوا، ماهی قباد و ماهی شوریده نسبتاً‌چرب هستند. میش‌ماهی، ماهی سکولا و ماهی هامور هم در دسته‌ی ماهی چرب جنوب جا می‌گیرند و ماهی سی‌بس نیم‌چرب است.

تصویر

ماهی چرب جنوب چی بخوریم؟ 

ماهی سکولا ماهی سکولا یکی از ماهی‌های چرب جنوب است که گوشت سفید‌رنگ و نسبتاً نرم دارد و بدون استخوان است. ماهی سکولا را هم می‌توانید سرخ کنید و هم بصورت کبابی مصرف کنید. از آنجایی که ارزش غذایی ماهی سکولا زیاد است در آب‌های چین و تایلند نیز پرورش داده می‌شود. ماهی سکولا در هرمزگان، بوشهر و چابهار یافت می‌شود و البته جمعیت این نوع ماهی در هرمزگان بیش از سایر مناطق است.
نکته‌ی غم‌انگیز اینکه آن‌قدر صید بی‌رویه‌ی ماهی سکولا در جهان غیرقابل کنترل است که نظام طبیعی تولید مثل این نوعی ماهی مختل شده و به همین دلیل منابع آن در جهان مدام کمتر از قبل می‌شود.

ماهی سکولا گوشتی و بدون استخوان است و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که بتوان با آن به دل طبیعت رفت و لذت طبخ و طعم خاص ماهی کبابی را چشید.

تصویر

ماهی سی‌بس 

ماهی سی‌بس در رده‌ی ماهیان چرب قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم توصیف دقیق و خاصی برای آن بیان کنیم می‌توان گفت ماهی سی‌بس نیم‌چرب است. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، چربی ماهی از نوع چربی غیراشباع است و چرب بودن ماهی همان و زیاد بودن مقدار امگا 3 در آن همان. اگر از سایر خوبی‌های ماهی سی‌بس بخواهید بدانید باید بگوییم این ماهی کاملاً بدون بو است. ماهی سی‌بس تازه‌از آب‌رسیده، کم‌تیغ است و البته در فیله منجمد ماهی سی بس مطلقا از تیغ خبری نیست. گوشت ماهی هم نرم است و هم راحت طعم‌دار می‌شود. آدم‌ها معمولاً به این دلیل از ماهی پرهیز می‌کنند که یا از بوی زیاد آن بدشان می‌آید یا تیغ‌های ریز آزارشان می‌دهد  و یا شاید طعم‌دار کردن ماهی برایشان وقت‌گیر است.

اگر در اطرافتان افرادی هستند که به دلایل گفته شده ماهی نمی‌خورند یا کودک بدقلقی دارید که می‌خواهید ماهی را در برنامه‌ی غذایی‌اش بگنجانید، با خیال راحت ماهی سی‌بس را به شما توصیه می‌کنیم.

تصویر

میش‌ماهی

میش‌ماهی یکی از ماهی‌های چرب و پرطرفدار جنوب است که با خیال تخت می‌شود به دیگران پیشنهاد داد. میش‌ماهی به‌ویژه به کسانی  توصیه می‌شود که چندان به خوردن غذاهای دریایی متمایل نیستند. علاوه بر این، میش‌ماهی پیشنهاد مناسبی برای کودکان است.

احتمالاً دلیلش را متوجه شده‌اید اما اگر می‌پرسید چرا؟ باید بدانید که گوشت سفید میش‌ماهی ترد و لذیذ است و استخوان هم ندارد. همین ویژگی باعث می‌شود که تقریباً برای پخت هر غذایی مناسب باشد از ماهی کبابی، قلیه‌ماهی، فیله و همین‌طور برای سرخ کردن یا برای همراهی با سبزی‌پلو.

تصویر

ماهی هامور

ماهی هامور در صدر فهرست ماهی‌های‌ چرب جنوب است. هامور چرب‌ترین ماهی جنوب است و این یعنی بیشترین مقدار امگا 3 را هم دارد و برای طبخ به‌صورت کبابی هم گزینه‌ای مطلوب و مرغوب است. هامور در سفره‌های دست‌ودل‌ ضیافت‌های جنوب خودنمایی می‌کند. گوشت ماهور پخته سفید و تقریباً سفت می‌شود. این ماهی را به شکل‌های مختلفی می‌توانید مصرف کنید. هم قلیه‌ماهی، هم طبخ کبابی، هم سرخ‌کردنی و هم در کنار سبزی‌پلو در سفره‌های غذا خوش می‌درخشد. اگر بخواهید با هامور ماهی شکم‌پر درست کنید در شیوه‌ی طبخ آن دقت کنید.

بد نیست بدانید هامور گونه‌های مختلفی دارد که رایج‌ترین و در دسترس‌ترین آن که در خلیج‌فارس و دریای عمان یافت می‌شود به نام‌های هامور سفید، هامور چرب و هامور معمولی شهرت دارد. در گویش محلی به هامور خمور هم می‌گویند.

تصویر

نکته مهم اینکه ماهی های پرچرب و نیم چرب گزینه های فوق العاده ای برای طبخ بصورت سرخ کرده هستند زیرا برای سرخ شدن از چربی خودشان استفاده می کنند و در نتیجه روغن کمتری برای سرخ کردن آنها به کار می‌بریم. برای نمونه دستور پخت فیش اند چیپس با ماهی سی بس و دستور پخت سی بس کره ای توسکانی به روش ایتالیایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تصویر
تصویر

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.