ماهی را تا چند ساعت می توان در یخچال نگه داشت؟

اصطلاحاً ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است و با کمی اغماض تا 48 ساعت پس از آنکه از آب گرفتیم(!)در یخچال هم تازه می‌ماند. در این مقاله مدت زمان نگهداری انواع ماهی تازه، منجمد، پخته، خام، شور، دودی و کنسرو در یخچال را با هم مقایسه می کنیم.

خراب شدن ماهی

لب کلام

از آنجایی‌که ماهی جزو پروتئین‌های عالی در بین مواد غذایی است لزوم نگهداری صحیح و حفظ مواد مغذی آن ضروری است. ماهی را اگر بصورت تازه‌صیدشده خریداری کرده‌اید می‌توانید تا زمان طبخ آن به مدت 48 ساعت در یخچال نگهداری کنید. اگر قصد دارید آن را به مدت طولانی‌تر نگهداری و به‌مرور آن را مصرف کنید، قادر خواهید بود به مدت 2 الی 6 ماه ماهی را در فریزر بگذارید. این مدت برای بسته‌بندی‌های ماهی فیله شده بسته به تاریخ تولید تا یک سال نیز قابل افزایش است؛ به عنوان مثال فیله منجمد ماهی سی بس را از زمان تولید تا یک سال می‌توان در دمای زیر 18 درجه نگه داشت، اما اگر  ماهی را بصورت منجمد خریداری کرده‌اید هر چه زودتر مصرف کنید طعم بهتری را تجربه خواهید کرد.

مدت زمان نگهداری ماهی خام در یخچال

همانطور که اشاره کردیم ماهی خام غیر منجمد را نباید بیش از 2 روز در یخچال نگه داشت. البته این مدت برای انواع ماهی ها به نسبت چربی آنها کمی متفاوت است اما چون تشخیص آن دشوار است بهتر است هیچ نوع ماهی خام را بیش از آنچه گفتیم در یخچال نگه ندارید. اما ماهی پخته چطور؟

تصویر

مدت زمان نگهداری ماهی پخته در یخچال

ماهی پخته را کمی بیشتر از ماهی خام می توان در یخچال نگهداری کرد اما فقط کمی! نهایتا تا 72 ساعت، و پس از آن فساد گوشت ماهی آغاز می شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ماهی را به اندازه‌ی مصرف طبخ کنید و در یک یا دو وعده مصرف کنید و بیش از آن در یخچال نگه ندارید.

مدت زمان نگهداری ماهی دودی در یخچال

هر نوع فرایندی از قبیل دودی کردن یا شور کردن ماهی، مدت زمان نگهداری آن در یخچال را کاهش می‌دهد. نگهداری محصولات دودی و شور در یخچال فقط به مدت یک روز مجاز است. بعلاوه این نوع محصولات را فقط برای تنوع در برنامه غذایی خود داشته باشید؛ زیرا به طور کلی ارزش غذایی ماهی پس از این نوع فراوری ها کمی کاهش می یابد.

مدت زمان نگهداری کنسرو ماهی در یخچال

در تن ماهی سم بوتولینیوم وجود دارد که می‌تواند عوارض خطرناکی بر روی بینایی داشته باشد؛ بنابراین تأکید شده است که کنسرو ماهی بعد از باز شدن بلافاصله مصرف شود.

تصویر

مدت زمان نگهداری ماهی منجمد در یخچال

جواب ساده است. 2 روز + مدت زمان یخ زدایی ماهی منجمد در یخچال که معمولا بیش از چند ساعت نخواهد بود. بنابراین تفاوت چندانی میان ماهی منجمد و غیر منجمد در این باره وجود ندارد. 

آیا می توان ماهی را بیرون از یخچال و فریزر نگهداری کرد؟

این کار به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا مواد و ارگانیسم‌های موجود در بدن ماهی در دمای طبیعی و گرما شروع به فعالیت می‌کنند. این امر سبب می‌شود که ماهی فاسد شده و اگر هم این اتفاق نیفتد بوی زهم زیادی پیدا کند. انجام این کار فقط در زمان یخ‌زدایی ماهی‌های فریز شده مجاز است؛ که البته برای این کار هم بهتر است از دمای یخچال استفاده شود و ماهی را در دمای اتاق یخ زدایی نکنید.

نکته: اگر به طور اتفاقی ماهی بیرون از یخچال ماند، در صورتی که هوای منزل زیاد گرم نباشد و کمتر از 4 ساعت از بیرون ماندن ماهی از یخچال گذشته باشد می توانید آن را مصرف کنید.

عدم نگهداری صحیح ماهی بعضا منجر به سبز شدن رنگ گوشت ماهی نیز می شود که دلایل آن را در مقاله‌ای با همین عنوان بررسی کرده ایم و مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم.

فروش نوروزی سی بس ایناس

ماهی را در منزل چگونه نگه‌داریم تا خراب نشود؟ (نکات کلی)

  • در صورتی که بسته بندی فیله منجمد ماهی را بصورت آنلاین خریداری کرده اید دقت کنید که وقتی به دست شما میرسد کاملا سفت باشد و در صورتی که دیفراست شده بود از تحویل گرفتن آن خودداری کرده و به پیک فروشگاه بازگردانید.
  • اگر ماهی تازه خریداری کرده‌اید و قصد دارید آن‌ را در فریزر نگهداری کنید حتماً آن‌ها را قطعه‌قطعه کرده و دربسته بندی‌هایی به‌اندازه مصرف در فریزر نگهداری کنید. 
  • ماهی‌ها را به هر شکلی که نگهداری می کنید حتما ابتدا تمیز کنید و مواد منجر به فساد را از داخل آن خارج کنید.
  • از منجمد کردن مجدد ماهی‌هایی که یک بار یخ‌زدایی شده‌اند خودداری کنید.
  • اگر ماهی به‌صورت تازه منجمد شده باشد پس از فرآیند یخ‌زدایی همچنان باید گوشت آن حالتی سفت و منسجم داشته باشد و قابلیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشد
  • هیچ تفاوتی میان ماهی ها از نظر زمان فساد آنها وجود ندارد. ماهی قزل آلا، ماهی سی بس، ماهی سالمون و هر ماهی دیگری به رعایت تمامی شرایطی که ذکر شد برای سالم ماندن نیازمندند و این به دلیل حساسیت گوشت ماهی به طور خاص نسبت به سایر انواع گوشتها است.

قصد ندارید ماهی را تا 48 ساعت مصرف کنید؟

حتما زمانی که ماهی را خریداری می کنید برنامه مصرف خود را می دانید. اگر تصمیم ندارید ظرف 48 ساعت آن را طبخ کنید، پس از آن که ماهی را تمیز کرده و مواد داخلی و دورریختنی از آن جدا کردید در ظرف‌های دربسته در فریزر قرار دهید. لزوم استفاده از ظرف‌های دربسته برای نگهداری ماهی در فریزر به این خاطر است که بوی آن به دیگر اقلام و مواد غذایی موجود در فریزر منتقل نمی‌شود.

تصویر

البته به لطف وجود بسته‌بندی‌های فیله منجمد ماهی که در حال حاضر در فروشگاه‌ها به‌راحتی در دسترس است به تمیز کردن و قطعه کردن آن توسط مصرف کننده نیازی نیست.  بسیار بهتر است در صورتی که برای مصرف بلند مدت ماهی می خرید از این بسته بندی های فیله شده استفاده کنید. 

راهنمای یخ زدایی ماهی

بهتر است ماهی حتی در حین یخ زدایی سرد باقی بماند بنابراین ماهی منجمد را ترجیحا در دمای اتاق یخ زدایی نکنید. ماهی را قبل از آماده سازی برای طبخ به مدت چند ساعت (بسته به اندازه و نوع ماهی) در یخچال نگه دارید؛ به این صورت هم از مواد مغذی آن حفاظت کرده اید و هم از بافت و ظاهر گوشت ماهی.

راه سریعتر برای یخ زدایی ماهی آن است که ماهی منجمد را در پلاستیک بصورتی که هیچ آبی به آن نفوذ نکند داخل ظرف آب خنک قراردهید. این روش سریعتر از یخچال است اما به هیچ عنوان از آب گرم برای اینکار استفاده نکنید.

در صورتی که ماهی را در مایکروفر انجماد زدایی می کنید باید وزن حدودی ماهی را به مایکروفر بدهید. مایکروفر با توان کمتری نسبت به حالت گرم کردن کار میکند و امواج در این حالت به جای آنکه سطح غذا را گرم کند به داخل ماده غذایی نفوذ کرده و آن را از انجماد خارج می کند. این کار با انتخاب گزینه DEFROST امکان پذیر است.

فیله منجمد ماهی سی بس؛ راهی مطمئن!

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که ماهی را بلند مدت در فریزر نگهداری می کنند خرید ماهی تازه را به شما توصیه نمی کنیم زیرا:

1- پیش از فریز کردن باید آنرا تمیز کنید چون حتی در فریزر هم نمیتوان ماهی را با ضایعات درون شکم نگه داشت و پس از آن آشپزخانه ای بهم ریخته خواهید داشت.

2- باید آن را قطعه قطعه کنید تا در سهم هایی متناسب با مصرفتان در فریزر قرار دهید و پس از آن فضای خانه را بوی ماهی پر می کند.

3- و نهایتا در هنگام استفاده یک ماهی با انواع تیغ های ریز و درشت در بشقاب منتظر شماست. 

پس به جای آن، فیله منجمد بدون تیغ را به شما پیشنهاد می کنیم.

فیله منجمد ماهی سی بس در وزن های مختلف متناسب با میزان مصرف شما در دسترس است. محتوای بسته بندی ماهی سی بس ایناس صد درصد بدون تیغ است و به دلیل منجمد شدن با بهترین تکنولوژی ها ارزش غذایی خود را از دست نمی دهد. 

تنها کافیست از برند محصول اطمینان داشته باشید.

فروش نوروزی سی بس ایناس

سوالات متداول

ماهی دودی مدت نگهداریش کمتره؟

سلام. بله هر نوع فرایندی از قبیل دودی کردن یا شور کردن ماهی، مدت زمان نگهداری آن در یخچال را کاهش می‌دهد. نگهداری محصولات دودی و شور در یخچال فقط به مدت یک روز مجاز است.

در فریزر چقدر میشه نگه داشت ماهیو؟

سلام. مدت زمان نگهداری ماهی در فریزر 2 تا 6 ماه است. البته فیله های منجمد ماهی را تا یک سال هم می توان در فریزر نگهداری کرد. اما هر چه سریعتر مصرف کنید طعم بهتری را تجربه می کنید.

سلام. من ماهی سی بس سفارش دادم و یخش باز شده بود. از دیجی کالا.

سلام دوست عزیز. به هیچ وجه نباید ماهی یخ زدایی شده را از پیک تحویل بگیرید. همانجا مرجوع کنید. در ضمن جهت اطمینان از کیفیت تحویل می توانید مستقیما از ایناس خرید کنید. به صفحه خرید آنلاین در منوی سایت مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.