ماهی آبپز، درمان سرماخوردگی

آیا برای تمام شدن دوره سرماخوردگی حاضرید ماهی را آب‌پز بخورید؟ در ادامه از فواید ماهی آب‌پز برای سرماخوردگی خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

ماهی آبپز

لب کلام

به نیمه‌ی دوم سال که نزدیک می‌شویم کم‌کم نگرانی‌ها بابت سرما خوردن شروع می شود. با پشت سر گذاشتن دوره شدید پاندمی کرونا این نگرانی‌ها پر رنگ‌تر هم شده است. همیشه شنیده ایم که پیشگیری از درمان بهتر است. در مورد سرماخوردگی هم بهترین راه برای گرفتار نشدن، تقویت سیستم ایمنی بدن یا به قول قدیمی‌ترها تقویت بنیه‌ی بدن است.

 همیشه درباره خواص ماهی شنیده‌ایم. با ما همراه باشید تا ببینیم ماهی و به طور خاص ماهی سی بس برای بهبود سرماخوردگی چه راهکاری دارد.

اصلا چرا سرما می‌خوریم؟

سرماخوردگی یکی از بیماری‌هایی است که در عین ساده بودن می‌تواند برای مدتی فرد را از زندگی عادی دور کند. 2 یا 3 بار سرماخوردگی در سال برای فرد بالغ طبیعی است و اگر فردی بدون بیماری زمینه‌ای، بیشتر از این مقدار در طول سال سرما بخورد باید به فکر درمان اساسی باشد؛ چرا که این نشانه اختلال در بخش دیگری از بدن است.

 عوامل اصلی سرماخوردگی، اضطراب زیاد و سبک زندگی نادرست( سیگار کشیدن، برنامه غذایی نامناسب و رعایت نکردن بهداشت فردی به اندازه کافی) است. چرا که هر کدام از این عوامل می‌تواند تعداد سلول‌های ایمنی بدن را کم کند.

چرا سرماخوردگی طولانی می شود؟

هر علتی که منجر به کاهش سطح ایمنی بدن شود بدن را در برابر ترمیم مقاوم می کند. کاهش سطح ایمنی به خصوص به دلیل خواب ناکافی در زمان بیماری و رژیم غذایی نامناسب اتفاق می افتد.

روش سریع درمان سرماخوردگی چیست؟

متاسفانه باید بگوییم که هیچ درمان سریع و ضرب‌العجلی برای سرماخوردگی وجود ندارد و تنها با گذشتن چند روز و رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت؛ می‌توانید روند پیش‌روی بیماری را کند و سرعت بهبود یافتن را بیشتر کنید.

 استراحت کافی: فرد بالغ روزانه بین 7 تا 9 ساعت به خواب نیاز دارد. این زمان برای کودکان و نوجوانان، بین 8 تا 13 ساعت است.

پرهیز از کافئین: اصلی‌ترین منابع کافئین در زندگی امروزی ما، قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و چای هستند.

حفظ کردن آب بدن: میزان مناسب مصرف آب برای خانم‌ها 2.7 لیتر در روز و برای آقایان 3.7 لیتر است.

تنظیم رطوبت و دمای فضا: میانگین دمای مناسب برای محل زندگی 20 درجه است. این میزان با توجه به سن افراد و فصل می‌تواند کمی تغییر کند.

کمک به کمتر شدن التهاب بدن: التهاب بدن زمانی اتفاق می‌افتد که بخش آسیب دیده‌ی بدن با تولید مواد شیمیایی به گلبول‌های سفید پیام می‌فرستد. این روند به خودی خود مثبت است ولی در صورت تداوم داشتن، باعث بروز بیماری‌هایی مثل عارضه قلبی یا سرطان خواهد شد. اما چگونه می‌توان التهاب بدن را کاهش داد؟ 

برای سرماخوردگی های طولانی چه کار کنیم؟

برای بالا بردن سطح ایمنی حتما از خوردن مواد قندی پرهیز کنید. 

از انواع سبزیجات و ماهی برای کاهش التهاب بدن در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

حتما فعالیت های خود را تعطیل کنید و در طی روز استراحت کافی داشته باشید.

معجزه امگا 3 در درمان سرماخوردگی

همانطور که می‌دانید ماهی حاوی چربی‌های غیر اشباع  و اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسیدها در واقع انتقال دهنده‌های عصبی هستند و در نتیجه به کاهش التهاب بدن کمک می‌کنند. ویتامین A موجود در ماهی هم در کاهش التهاب نقش دارد و برای درمان عفونت‌ها مفید است.

تصویر

بدیهی است که ماهی به خاطر شرایط زیستی، پروتئین‌ها و مواد معدنی و مغذی بسیاری دارد که هر کدام از آن‌ها خاصیت‌های بی‌شماری مثل حفظ سلامت قلب و عروق یا حتی کنترل افسردگی برای بدن دارند. ولی در این مطلب تنها به آن بخش از خواص ماهی می‌پردازیم که برای درمان سرماخوردگی مفید هستند.

مفیدترین روش طبخ ماهی برای سرماخوردگی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، ماهی به خاطر خواصی که دارد برای سرماخوردگی مفید است. اما نکته‌‌ی مهم این است که ماهی یا دیگر غذاهایی که از نظر مواد مغذی و معدنی مفید هستند را در هنگام بیماری چطور  مصرف کنیم.

 در کشور ما، بیشتر روش‌های پخت ماهی به سرخ کردن یا تبدیل آن به قلیه‌ماهی محدود می‌شود. این در حالی است که هر نوع خوراکی سرخ کردنی در زمان سرماخوردگی می‌تواند برای بدن مضر باشد.

خوراکی‌های سرخ شده به خاطر چربی استفاده شده در آن باعث تولید مخاط بیشتری در دستگاه تنفسی می‌شوند  در نتیجه علائمی مثل سرفه را بیشتر می‌کنند. علاوه بر این، غذاهای فرآوری شده در صورت سرخ شدن سطح ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.

 پس بهتر است هر نوع ماده غذایی به شکل‌های خام، کبابی یا آب پز مصرف شود و ماهی هم از این قاعده مستثنی نیست.

 ماهی سرخ شده روغن زیادی را به خود جذب می‌کند و قلیه ماهی هم به خاطر استفاده از ادویه‌های زیاد و سبزی سرخ شده غذای مناسبی برای دوره سرماخوردگی نیست. در نتیجه بهتر است ماهی، در این دوره به شکل آب‌پز، بخارپز و یا کبابی مصرف شود.

یک دستور پخت ساده برای ماهی آب‌پز

  1. فیله ماهی را داخل ظرف بگذارید، کمی نمک، چند حبه سیر و چند برگ رزماری روی آن قرار دهید.
  2. مقداری آب، کف ظرف بریزید. به اندازه‌ای که هنگام حرارت دیدن، این آب باعث ایجاد بخار در ظرف بشود.
تصویر
  1. در ظرف را بگذارید و آن را روی شعله پخش کن قرار دهید. بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، ماهی آب پز شما آماده است.
  1. با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید ماهی را با روغن زیتون، زردچوبه، آبلیمو یا کمی رب انار مزه‌دار کنید. پیشنهاد می‌کنیم این ماهی را با برنج کته‌ای و سبزیجات میل کنید.

*نکته: ماهی سی بس به خاطر بافت لطیف و بدون خار و هضم آسان، برای دوره سرماخوردگی بسیار مناسب است.

ماهی آب پز با با سی بس بدون بو طبخ کنید

یکی از دلایل افراد برای کمتر استفاده کردن از ماهی در برنامه غذایی این است که بوی بد ماهی موجب آزار آن‌ها می‌شود. در مطالب قبلی به روش‌های از بین بردن بوی بد ماهی اشاره کردیم؛ ضمن این‌که بیشتر مواقع، علت بوی آزار دهنده ماهی تازه نبودن آن است و ماهی تازه بوی زیادی ندارد.

 پیشنهاد می‌کنیم برای درست کردن ماهی آب پز از ماهی سی بس استفاده کنید؛ چرا که این ماهی، جزو ماهی‌های کم‌بو محسوب می‌شود. علاوه بر این، فیله ماهی سی بس گوشت لطیفی دارد و همین، بلع آن را برای افراد بیمار راحت می‌کند.

سوالات متداول

در زمان سرماخوردگی چه غذاهایی بخوریم؟

بهترین رژیم در زمان سرماخوردگی شامل مواد خوراکی بدون قند و کافئین، انواع ماهی، سبزیجات و مواد خوراکی حاوی آنتی اکسیدان و آب فراوان.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.