فوت و فن سرخ کردن ماهی

سرخ کردن؛ اتفاقی که باید به ندرت در آشپزخانه شما بیفتد. 
کدام ماهی برای سرخ کردن بهتر است؟ وقتی ماهی را سرخ می‌کنیم چه اتفاقی می افتد؟  بهترین روش سرخ کردن ماهی چیست؟ چطور بافت ماهی کریسپی می‌شود؟ در این مقاله فوت و فن سرخ کردن ماهی را با شما به اشتراک می‌گذاریم‌. اگر طرفدار ماهی سرخ‌شده هستید این مطلب را از دست ندهید.

سرخ شده

اتفاقی خوشمزه که باید به ندرت در آشپزخانه‌‌تان بیفتد!

حتما شما هم نمی‌دانید اولین کسی که کشف کرد می‌شود مواد غذایی را قبل از خوردن سرخ کرد، چه کسی بود! اما  چه بدانید و چه ندانید،  این سبک و شیوه‌ی درست کردن غذا از همان اول محبوب دل خیلی‌ها شد و از سیب‌زمینی و سبزیجات و تخم‌مرغ گرفته تا گوشت و ماهی و مرغ، در روغن غوطه‌ور شدند به قصد سرخ شدن و به عقیده‌ی خیلی‌ها خوشمزه شدن!
ماهی هم از سرخ شدن در امان نمانده! پس ماهی را علاوه بر اینکه گاهی خام و در ورقه‌های نازک به صورت ساشیمی و سوشی یا در سالاد استفاده می‌کنند، یا با سبزیجات دلخواه برای وعده‌ی اصلی یا سوپ می‌پزند؛ اغلب به دو روش محبوب کبابی کردن یا سرخ کردن طبخ می‌کنند.

چرا ماهی را سرخ می‌کنیم؟

برشته بودن خوراکی‌ها در همه‌ی ملیت‌ها جذاب است! خیلی از توریست‌ها وقتی به ایران می‌آیند و با پدیده‌ی ته‌دیگ آشنا می‌شوند آن را برنج سرخ شده می‌نامند و دوستش دارند! سیب زمینی سرخ کرده محبوب دل خیلی‌هاست و فیش‌اند چیپس یکی از درهای ورود  به بهشت در انگلستان است! ما ماهی را سرخ می‌کنیم چون سرخ کردن ماهی، بوی بد آن را تا حد زیادی از بین می‌برد، مزه و شکل ماهی را جذاب‌تر می‌کند و معمولن ماهی سرخ کرده در به دست آوردن دل بچه‌ها موفق‌تر است!

وقتی ماهی را سرخ می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در هنگام سرخ کردن، ماهی مقدار زیادی چربی را جذب می‌کند، میزان کالری‌اش افزایش پیدا می‌کند و  میزان بعضی چربی‌های طبیعی مثل امگا3 را در خود تغییر می‌دهد! چون حتمن می‌دانید حرارت زیادی که برای سرخ کردن ماهی لازم است، می‌تواند ماهیت مواد غذایی را عوض کند یا سودمندی آن‌ها را از بین ببرد!

بر سر دو راهی سرخ کردن یا پختن؟

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؛ بله! حتما همه‌ی ما جواب این سوال را می‌دانیم و می‌دانیم کدام سالم‌تر است. بسیاری از مواد مغذی در اثر سرخ کردن از بین می‌روند، رُست کردن و سرخ کردن، استاد خراب کردن خوبی‌های مواد غذایی مختلف و حذف ویتامین‌هاست. اثر امگا3 در ماهی، کم یا ناپدید می‌شود و عوامل سرطان‌زا در مواد غذایی سرخ شده فعال‌تر هستند! اما چه می‌شود کرد! ماهی پخته خیلی آدم‌ها را یاد غذای بیمارستان می‌اندازد و خیلی‌ها برای فرار از بوی بعضی از ماهی‌ها، سرخ کردن را به هر نوع دیگر پخت ترجیح می‌دهند.

چه ماهی‌هایی برای سرخ کردن بهتر هستند؟

ماهی‌هایی مثل سالمون، سی‌بس و تن برای سرخ کردن عالی هستند. چون به خودی خود چربی بالایی دارند و موقع پخته شدن، روغن کم‌تری مصرف می‌کنند! اگر ماهی سی‌بس ایناس را خریداری کردید، حتما شیوه‌ی سرخ کردن با یک قاشق روغن را امتحان کنید. توی ماهی‌تابه‌ی نچسب و با مقدار کم روغن می‌توانید آن را به راحتی سرخ کنید بدون این‌که از بوی ماهی اذیت شوید!

بهترین روش سرخ کردن ماهی چیست؟

فقط چند تکه ماهی را همزمان در تابه قرار دهید تا فضای ظرفتان شلوغ نشود. سرخ کردن تعداد زیادی ماهی در یک زمان باعث سرد شدن بیش از حد روغن می‌شود و کمک می‌کند ماهی روغن بیشتری جذب کند. تکه‌های هم‌اندازه را با هم سرخ کنید تا همه کاملاً پخته شوند. ماهی را به مدت 3 تا 5 دقیقه در هر سمت سرخ کنید و سعی کنید زمان بیشتری نبرد. پیشنهاد ما برای طبخ ماهی به روش سرخ کرده دستور پخت سی‌بس کره‌ای توسکانی است. حتما ویدئوی آموزشی آن را ببینید و این دستور پخت ایتالیایی را امتحان کنید.

چه‌طور بافت ماهی کریسپی و سوخاری می‌شود؟

وقتی ماهی برای سرخ شدن آماده شد، رطوبت سطح آن را با دستمال یا حوله‌ی کاغذی بگیرید تا بافت ماهی سوخاری شود. بعد از سرخ شدن ماهی و وقتی بافت گوشت هنوز داغ است در ظرفی را که در آن ماهی‌ها را گذاشته‌اید، نبندید!

ماهی را با چه آردی سرخ کنیم؟

آرد سوخاری برای کریسپی شدن بافت ماهی یا آرد سمولینا برای ترد شدن ماهی؟ شما کدام را ترجیح می دهید. یا شاید بهتر باشد با آرد سفید خمیر تمپورا درست کنیم و ماهی را در این خمیر سرخ کنیم. آرد نخودچی محبوب آشپزخانه های هندی یا آرد برنج و بادام و گندم سیاه؟ روشهای سرخ کردن ماهی در آرد آنقدر متنوع است که در مقاله جداگانه ای به طور مفصل درباره آن صحبت کرده ایم. این مقاله را از دست ندهید.

برای پختن ماهی  باید آن را مزه‌دار کنیم؟

استفاده از طعم دهنده‌ها  یا مزه‌دار کردن، کاملا بستگی به ذائقه‌ی افراد دارد! شما می‌توانید ماهی را مزه دار کنید یا بدون هیچ طعم دهنده‌ای آن را سرخ کنید! درست مثل خیلی از دستورهای سرخ کردن ماهی در فرهنگ ژاپن که ماهی را تنها با سیب زمینی سرو می‌کنند.

بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن ماهی، کدام‌ها هستند؟

بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن ماهی‌ها آن‌هایی هستند که دود زیاد ندارند و عطر و طعمی دارند که بدون تداخل در طعم ماهی یا غلبه بر طعم ماهی، به خوبی با ماهی جفت می‌شوند. روغن کانولا، روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان، روغن کنجد و روغن‌های گیاهی همه گزینه‌های خوبی هستند.

آیا وجود ماهی سرخ شده  در رژیم غذایی، از عدم وجود ماهی در رژیم افراد بهتر است؟

توقع نداشته باشید زندگی بدون ماهی را به شما پیشنهاد کنیم! زندگی بدون ماهی‌های لذیذ غیرقابل تصور است! و از طرفی مواد مغذی ماهی از طریق هیچ ماده خوراکی دیگری به میزان کافی قابل تامین نیست. پس سعی کنید هرطور شده ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ اما مراقب باشید که چه‌طور ماهی را می‌پزید! ماهی پخته یا کباب شده سلامت قلب را تقویت می‌کند، پس بهترین روش را برای طبخ ماهی بکار ببرید و اگر به ندرت ماهی را سرخ می‌کنید از روغن‌های سالم استفاده کنید و میزان روغن مصرفی را به حداقل برسانید. برای دیدن دستور پخت‌های جذاب ماهی، به صفحه دستور پخت ماهی سی بس سر بزنید.

سوالات متداول

روش صحیح سرخ کردن ماهی چیست؟

مهمترین نکات در سرخ کردن ماهی:

1- تعداد قطعات فیله در ماهیتابه زیاد نباشد زیرا روغن را سرد و عملیات سرخ شدن را مختل می کند. 2- قطعات هم اندازه بهتر است همزمان سرخ شوند. 3- هر سمت فیله بیش از 5 دقیقه سرخ نشود.

آیا سرخ کردن ماهی میزان امگا 3 را در آن کاهش می دهد؟

بله؛ سرخ کردن ماهی به دلیل حرارت بالا بر سطح امگا 3 تاثیر می گذارد و آن را کاهش می دهد.

برای سرخ کردن بهتر است از ماهی های کم چرب استفاده شود یا پر چرب؟

ماهی های پر چرب (سالمون) و نیم چرب(سی بس) گزینه های بهتری برای سرخ کردن محسوب می شوند زیرا برای سرخ شدن از چربی خودشان استفاده می کنند و بنابراین روغن کمتری به خود جذب می کنند.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.