طرز تهیه ماهی در سرخ کن

یکی از شیوه‌های طبخ پرطرفدار ماهی، سرخ کردن است. سرخ شدن ماهی در روغن از روش‌های محبوب است که طعم جذابی به این غذای سالم می‌بخشد. ماهی‌ها بر اساس بافت و نوع گوشتشان، نیازمند مدت زمان‌های متفاوتی برای سرخ شدن هستند. البته سلیقه و ذائقه افراد نیز در این امر دخیل است. بعضی از افراد تمایل دارند که ماهی سرخ‌شده آن‌ها برشته‌شده و کریسپی باشد و عده‌ای هم بافت نرم‌تر آن را ترجیح می‌دهند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که هر نوع ماهی برای طبخی خاص مناسب‌تر است. به‌طور مثال ماهی سنگسر ممکن است بعد از سرخ شدن کمی سفت شود. این ماهی برای مواردی چون قلیه ماهی مناسب‌تر است. شما با تجربه خود و توصیه دوستان و اطرافیان و همچنین کارشناسان آشپزی می‌توانید درست‌ترین روش را برای هر ماهی انتخاب کنید.

سرخ کردن

طبخ ماهی در سرخ‌کن

دستگاه سرخ‌کن در سال‌های اخیر تبدیل به‌وسیله‎‌ای شده است که با سرخ کردن صحیح مواد غذایی، به بهبود طعم و حفظ کیفیت آن‌ها کمک می‌کند. با کمک سرخ‌کن می‌توان لذت ماهی سرخ‌شده را با بالاترین کیفیت تجربه کرد. می‌توان فیله‌های ماهی‌های مختلف را با کمک این دستگاه به روش‌های مختلف سرخ کرد. به این نکته دقت داشته باشید که مدت‌زمان طبخ ماهی در سرخ‌کن به عواملی مانند نوع ماهی، ابعاد قطعات، ذائقه و سلیقه غذایی افراد بستگی دارد. افرادی هستند که ماهی به‌صورت برشته‌تر را ترجیح می‌دهند و عده‌ای نیز ماهی سرخ‌شده را به‌صورت نرم و آبدارتر می‌پسندند. به همین دلیل به طور کلی نمی‌توان زمان مشخصی برای پخت همه انواع ماهی در نظر گرفت. البته به این نکته دقت کنید که سرخ کردن ماهی به‌صورت زیاد و افراطی می‌تواند از خاصیت و مواد مغذی آن مانند هر غذای دیگر بکاهد. پس اگر خواهان خوردن غذایی لذیذ و درعین‌حال پرخاصیت هستید تعادل را در سرخ کردن ماهی در سرخ‌کن رعایت کنید تا هم از مزه لذیذ آن لذت ببرید هم غذایی سرشار از خاصیت را نوش جان کنید.

از جهتی دیگر کم سرخ کردن و خام بودن گوشت ماهی نیز ممکن است مطلوب نباشد. در زمان طبخ ماهی به‌صورت سرخ‌شده به این نکته توجه داشته باشید که فیله‌ها در ابعادی برش بخورد که امکان رسیدن حرارت به‌درستی در تمام نقاط آن فراهم شود. اگر ابعاد و قطرهای نامناسب از ماهی در سرخ‌کن قرار گیرد ممکن است روی ماهی سرخ شود اما داخل آن به‌درستی سرخ نشود.

تصویر

ما در این مقاله به طور خاص به موضوع سرخ کردن ماهی در ظرف سرخ‌کن می‌پردازیم اما در مقاله ای به فوت و فن‌ سرخ کردن ماهی به طور کلی نیز پرداخته‌ایم که مطالعه آن را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 450 گرمی

بهترین روغن برای سرخ کردن ماهی در سرخ‌کن

باید بسیار توجه داشته باشید که نقش روغن در زمان سرخ کردن ماهی بسیار اهمیت دارد. روغن خوب می‌تواند در طعم و سلامت غذای شما تأثیر مستقیم داشته باشد. در ابتدا باید روغنی را استفاده کنید که به اصطلاح دمای دود بالایی دارد. نقطه دود، دمایی است که در آن روغن به سمت تجزیه شدن می‌رود و از خود دود و موادی را منتشر می‌کند که برای سلامتی مضر است.

تصویر

در ضمن طعم نامطلوبی هم به گوشت شما خواهد داد. دقت داشته باشید روغن‌هایی مانند زیتون یا کره که طعم مطلوبی دارند برای سرخ کردن در سرخ‌کن مناسب نیستند چون دمای دود پایینی دارند. در زمان خرید روغن حتماً به تحمل و آستانه دمای آن توجه داشته باشید. امروزه به‌راحتی می‌توان انواع روغن‌های مخصوص سرخ کردن را تهیه کرد.

نکات مهم در استفاده از سرخ‌کن برای طبخ ماهی

در ابتدا انتخاب روغن مناسب بسیار مهم است که در بالا تا حدودی با آن آشنا شدید. بهترین روغن می‌تواند روغن بادام‌زمینی باشد زیرا دمای دود بالا و در حدود 450 درجه فارنهایت دارد. این روغن نیز طعمی خنثی دارد و بر روی ماهی شما تأثیر زیادی ازنظر طعم نخواهد گذاشت. به‌غیراز این روغن، شما می‌توانید با توجه به شرایط و بودجه از روغن‌هایی مانند دانه انگور، کانولا، آفتابگردان و ... در سرخ کردن ماهی استفاده نمایید.

تصویر

سرخ کردن مواد غذایی در سرخ‌کن می‌تواند به‌مرور روغن را تیره کند و همچنین باعث ایجاد ناخالصی و تغییر طعم شود. پس دقت کنید که به‌طور افراطی و به دفعات زیاد از روغن استفاده نکنید اما چندین بار به‌راحتی با کمک سرخ‌کن می‌توانید از روغن‌های قبلی استفاده کنید.

نکات کلیدی در مورد روغن سرخ‌کن و زمان تعویض:

  •  اگر روغن شما در دمای پایین شروع به دود کردن کرد زمان تعویض آن فرا رسیده است.
  • اگر روغن شما رنگی تیره پیدا کرد آن را به سرعت تعویض کنید.
  • در صورتی که در قسمت بالایی روغن شما کف مشاهده شد؛ زمان تعویض روغن بوده و از آن برای سرخ کردن ماهی استفاده نکنید.
  • هرگز روغن‌های مختلف را باهم ترکیب نکنید.
  • روغن جدید بر روی روغن کهنه و قدیمی اضافه نکنید.
  • ممکن است روغن شما سالم باشد اما به دلیل وجود قطعات غذا بی‌کیفیت به نظر برسد. روغن خود را صاف کنید.
تصویر

پخت غذاهای لذیذ با ماهی با کمک سرخ‌کن

ماهی سرخ‌شده به اشکال مختلف، غذایی لذیذ و دوست‌داشتنی است. با این ماده غذایی پرخاصیت می‌توان انواع متنوع از خوراک‌های خوشمزه را تهیه و با انواع مواد غذایی میل کرد. ماهی می‌تواند به‌صورت کریسپی و یا استریپس نیز طبخ شود.

به‌عنوان‌مثال روش تهیه ماهی سوخاری یا کریسپی را به شما می‌گوییم تا بدانید که به‌راحتی می‌شود غذایی لذیذ و راحت را با ماهی و سرخ کردن آن تهیه کرد.

مواد لازم:

ماهی ترجیحاً برش خورده از طول یک عدد
سس تند دو قاشق
سس سویا دو قاشق غذاخوری
نمک، پودر سیر، آب‌لیمو و روغن‌زیتون به ذائقه
پودر خمیرترش به‌منظور تخمیر بهتر یک قاشق غذاخوری
آرد 200 گرم

ماهی تمیز و شسته شده را ابتدا در مخلوطی از نمک، سویا سس، سس تند، آب‌لیمو روغن‌زیتون و سیر قرار می‌دهیم تا حدود یک ساعت و 15 دقیقه در این حالت بماند. درزمانی که ماهی در این مواد قرار دارد 200 گرم آرد را به‌صورت خمیری کمی شل درمی‌آوریم و با اضافه کردن خمیرترش و یک قاشق نمک آن را به مدت یک ساعت و نیم استراحت می‌دهیم. آیا میدانید کدام آرد برای سرخ کردن ماهی مناسب تر است؟ در مقاله ای با همین عنوان به این موضوع پرداخته‌ایم. مطالعه آن را از دست ندهید.

پس از گذشت زمان‌ مناسب، حال وقت سرخ کردن ماهی فرامی‌رسد. در این مرحله روغن خود را ریخته و سرخ‌کن را برای این کار مهیا می‌کنیم. در ابتدا ماهی را در آرد سفید قرار می‌دهیم و سپس آن را در مایع خمیری شکلی که درست کرده‌ایم فرومی‌کنیم. با احتیاط آن را در روغن داغ قرار می‌دهیم تا فرایند سرخ شدن به بهترین نحو انجام شود.

تصویر

تبریک. شما به‌راحتی یک غذای دریایی لذیذ تهیه‌کرده‌اید که حتماً اعضای دیگر خانواده هم از خوردن آن لذت خواهند برد.

سرخ کردن ماهی در سرخ‌کن بدون روغن

ماهی غذایی لذیذ و درعین‌حال بسیار مقوی و پرخاصیت است. خیلی از افراد برای اینکه این غذای سالم را سالم‌تر میل کنند و از روغن اضافه به دور باشند، روشی دیگر را برای میل کردن آن در نظر می‌گیرند. جالب است بدانید که ماهی را می‌شود بدون روغن نیز در سرخ‌کن طبخ کرد و از آن لذت برد. در این روش طبخ، مواد مغذی ماهی و مواد پرخاصیت به ‌خوبی حفظ می‌شود. در واقع در این روش، ماهی به‌نوعی کباب و برشته می‌شود ارزش غذایی آن در سطح بهتری حفظ می‌شود. از این روش می‌توان برای همه افراد و بخصوص افراد سالمند یا کسانی که روغن برای آن‌ها ضرر دارد استفاده کرد. برای سرخ کردن ماهی بدون روغن حتما از ماهی های چرب و نیم چرب مانند  ماهی سی بس، سالمون و قزل آلا استفاده کنید. این ماهی ها نیاز چندانی به جذب روغن ندارند و از روغن خودشان تا آخرین مرحله پخت استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر شما یک روش طبخ ماهی سی بس در سرخ‌کن بدون روغن گفته می‌شود.

مواد لازم:

فیله ماهی سی بس بدون پوست 4 فیله 450 گرمی
آب لیمو 2 قاشق
کره ذوب شده 3 قاشق
پونه کوهی به ذائقه
میخک و سیر چرخ شده دو عدد از هر کدام
فلفل و نمک به ذائقه
لیموی برش خورده 2 برش
جعفری به ذائقه

مدت‌زمان طبخ این غذای سالم در سرخ‌کن بدون روغن حدود 12 الی 15 دقیقه است.

در یک ظرف موادی مانند آب‌لیمو، کره ذوب‌شده، سیر، پونه کوهی، فلفل و نمک را مخلوط می‌کنیم و این مواد را بر روی ماهی ریخته و در فویل قرار می‌دهیم به ‌طوری‌که همه قسمت‌ها کامل در برگرفته شود.

تصویر

ماهی پیچیده شده در فویل را به مدت 10 دقیقه در سرخ‌کن بدون روغن در دمای 180 درجه قرار می‌دهیم. بعدازاین مدت دمای سرخ‌کن را بر روی 200 گذاشته و ماهی را بدون فویل به مدت 2 دقیقه در آن می‌گذاریم تا کمی هم برشته شود. حالا این غذای سالم را در ظرف قرار داده و با لیمو و جعفری تزئین می‌کنیم. غذای دریایی سالم و خوشمزه ما آماده است.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 750 گرمی

همچنین در صورتی که به ماهی سرخ شده علاقمندید ولی از دستگاه سرخ کن استفاده نمی‌کنید می‌توانید دستور پخت صیادیه با ماهی سی بس و دستور پخت ماهی سی بس با هریسا و گلاب را که روش‌های جذاب ماهی سرخ شده بدون دستگاه سرخ هستند امتحان کنید. این دو دستور پخت به سبک‌های لبنان و شمال آفریقا از جذاب‌ترین روش‌های طبخ ماهی هستند.

تصویر
تصویر

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.