6 روش مزه دار کردن ماهی

مزه دار کردن ماهی به خاطر بافت نفوذپذیر آن زحمت زیادی ندارد. روش‌هایی مثل مرینیت کردن ماهی، ورز دادن آن با انواع ترکیب‌های گیاهی و استفاده از ادویه‌جات مناسب در کمترین زمان ممکن عطر و بوی جدیدی به غذا می‌بخشد. در ادامه چند روش مطمئن و ساده برای طعم‌دار کردن ماهی را مطالعه کنید.

مزه دار

راهنمای مزه‌دار کردن ماهی با چند دستورالعمل کلی

اگر عاشق خوردن ماهی هستید، راه‌هایی بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید طعم خاصی به آن ببخشید. طعمی که ماهی را تبدیل به یک غذای جادویی کند. غذایی که وقتی در آن را برداشتید بوی خوشش خانه را بردارد و اشتها را باز کند و هرچند وقت یک‎‎‌‌بار هوسش را داشته باشید.

تصویر

در مورد ادویه‌های مناسب ماهی در مقاله قبلی صحبت کردیم. حالا در این مقاله روش‌های مزه‌دار کردن ماهی را با هم مرور می‌کنیم.

چرا مردم کم‌تر سراغ پختن ماهی می‌روند؟

اکثر مردم از  پختن ماهی خیلی می‌ترسند لابد چون برای کشف و خلق یک مزه‌ی جدید برای آن راه مناسب و سرراستی سراغ ندارند. در حالی که  ماهی ساده‌ترین و سالم‌ترین پروتئینی است که می‌تواند به یک غذای سالم و خوشمزه تبدیل شود!  چون  علاوه بر بافت نفوذپذیر و نرم، زودپخت است و خیلی سریع آماده می‌شود. فست فود سلامت.

چند روش مطمئن برای مزه‌دار کردن ماهی

  • مرینیت کردن: خواباندن گوشت در مزه‌ها و افزودنی‌های طعم دهنده یکی از معروف‌ترین روش‌های آماده‌سازی برای پخت گوشت است که بدون آنکه کالری اضافی ایجاد کند، طعم بی‌نظیری به ماهی می‌دهد. می‌توانید ماهی را کباب کنید یا شاید ماهی را بعد از مزه‌دار کردن، ساندویچ تاکو کنید. در هرصورت با مزه‌دار کردن قبل از پخت، نتیجه همیشه رضایت‌بخش است!
  • ورز دادن ساده: یکی دیگر از روش‌های مثال زدنی برای بهتر کردن طعم ماهی ورز دادن آن با ادویه‌جات است.  قبل از پختن ماهی می‌توانید آن را با ترکیبی از گیاهان و کره‌ی ذوب شده ورز دهید. مالش دادن به خوشمزه شدن ماهی کمک فراوانی می‌کند. چون ماهی نفوذپذیری سریعی دارد و با طعم‌های مختلف سریع مزه‌دار می‌شود.

تصویر

ادویه‌هایی مثل مخلوط کاری و فلفل سیاه و زنجبیل با نمک و کره، می‌تواند حتی آدم‌هایی را که خیلی هم ماهی خور نیستند، تحت تاثیر قرار دهد و دلشان را به دست بیاورد!

  • مزه دار کردن ماهی با گیاهان تازه: آیا تا به حال مزه‌دار کردن با سبزی‌ها را امتحان  کرده‌اید؟ آویشن، پونه کوهی یا ریحان به گوشت ماهی طعم جدیدی می‌دهند. این گیاهان سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان هستند و سبک و سالم‌اند. آ‌ن‌ها نه تنها طعم خوشمزه‌ای به ماهی می‌دهند، بلکه روش مفید و کم کالری‌ای برای مزه‌دار کردن ماهی هستند. ماهی را در مخلوط این سبزیجات بخوابانید و با خیال راحت چشم انتظار طعمی نو بمانید.
تصویر
  • مزه‌دار کردن ماهی با سس سیر: ترکیب مایونز، سیر و روغن زیتون هرچند خیلی کم کالری به نظر نمی‌رسد اما روشی عالی برای خوشمزه‌کردن ماهی است. می‌توانید ماهی نمک زده‌ای را که کباب کرده‌اید با ترکیب این سس مزه‌دار کنید.
تصویر
  • مزه‌دار کردن ماهی با رزماری و لیمو: رزماری گیاهی عطرآگین است که در طعم‌دار کردن گوشت استیک  و مرغ و ماهی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. اکثر دستور پخت‌های ماهی از رزماری به عنوان طعم دهنده استفاده می‌کنند. برای مزه‌دار کردن ماهی با این روش کافی‌ست دو شاخه رزماری تهیه کنید. آب لیموترش تازه را بگیرید و ماهی را به مخلوط لیمو  و نمک آغشته کنید و شاخه‌های رزماری را لابه‌لای ماهی‌ها بچینید. طعم عجیب و به یاد ماندنی‌ای در انتظار شماست!
  • مارچوبه و سیب زمینی شیرین: البته این یک روش طعم دار کردن نیست بلکه یک بغل بشقابی جذاب است که نتوانستیم از گفتنش در انتهای این مقاله صرف نظر کنیم.سیب ‌شیرین در کشور ما خوراکی گرانی محسوب می‌شود.
تصویر

هم از نظر شکل ظاهری و هم از نظر طعم با سیب زمینی استانبولی و سیب‌زمینی‌های معمولی کاملا متفاوت است. طعم شیرین آن در کنار عطر مارچوبه کافیست تا حتی در کنار ماهی بخار پز بدون هیچ افزودنی یک تجربه‌ی منحصر بفرد از طعم و بو را برایتان رقم بزند. سیب زمینی را بپزید و با پوست کنار ماهی سرو کنید و مارچوبه را خیلی کم بخار پز کنید و فقط با آبلیمو کنار بشقاب بگذارید.

چند نکته:

  • در ظرفی را که در آن ماهی را مزه‌دار کرده‌اید، با سلفون یا درپوش ببندید و در یخچال قرار دهید.
  • اگر ماهی‌تان بوی زیادی دارد، آن را نیم ساعت قبل از مزه‌دار کردن درون شیر قرار دهید و بعد آبکشی کنید. سی‌بس ایناس بی بو و لطیف است و  به انجام چنین مرحله‌ای نیاز ندارد.
  • اگر می‌خواهید ماهی‌تان حالت سوخاری پیدا کند، از پودر سوخاری برای سرخ کردن آن استفاده کنید. بعضی پودرهای سوخاری تایلندی طعم‌دار در بازار قابل خریداری است. می‌توانید انواع آردهای مناسب برای طبخ ماهی را در این مقاله ببینید و از آرد مناسب و دلخواه برای طعم دار کردن و کریسپی کردن ماهی استفاده کنید.
  • همیشه برای سرخ کردن ماهی از سمت پوست شروع کنید تا ماهی در اثر حرارت شکل خودش را از دست ندهد. گوشت وقتی ماهی از حالت شفاف درآمد، می‌توانید آن را برگردانید.
  • به جای لیمو می‌توانید در مزه‌دار کردن ماهی از نارنج کمک بگیرید. طبیعت نارنج با لیمو سازگار است و مزه‌ی خوبی به ماهی می‌دهد.
  • یادتان باشد مزه‌دار کردن یک روش اضافی و وقت‌گیر نیست! مزه‌دار کردن روشی تکمیلی‌ست که کمک می کند همه‌ی افراد خانه از طعم ماهی لذت ببرند و این غذا را بیش‌تر دوست داشته باشند.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.