درمان 5 بیماری دوره میانسالی با ماهی

ماهی برای دردهای دوره میانسالی ؛ حکم آب روی آتش را دارد، یک منبع عالی پروتئین با هضم خوب، مقدار کم کربوهیدرات و مقدار زیادی چربی‌های سالم. این دوره اگرچه به قضاوت بسیاری از مردم آغاز سال‌های آرامش است، اما غفلت از آن می‌تواند شروع بروز بعضی بیماری‌ها باشد. پس تا دیر نشده ماهی را دریابید!

میانسالی

لب کلام

غفلت از سلامت در دوره میانسالی می‌تواند برای سلامتی در دوران پیری و کهن‌سالی بسیار گران تمام شود. به عبارتی دقت در تغذیه، تحرک، الگوهای صحیح زندگی و… می‌تواند سلامتی و دغدغه‌های کمتر را در دوران پیری به ارمغان بیاورد. در این مقاله تاثیر مستقیم مصرف ماهی در دوره میانسالی را بر سلامت قلب، مغز، بینایی، مفاصل و همینطور سرطان و زوال عقل بررسی می‌کنیم و برای آنکه اهمیت مطلب را متذکر شویم از مستندات پزشکی و مقالات چاپ شده در ژورنال‌های معتبر الزویر استفاده کرده‌ایم. این مقاله را از دست ندهید.

سلامت قلب میان‌سالان با مصرف ماهی

طبق بسیاری از گزارش‌ها،  بیماری‌های قلبی و عروقی در مردان و زنان در شماری از فرهنگ و کشورها، عامل بسیاری از مرگ‌ومیر انسان‌ها است. عوامل خطرناکی مانند دیابت، کلسترول بالا، وزن بالا و… از سن میانسالی به بعد بیشتر عواقب و عوارض خود را نمایان می‌کند.

شواهد کنونی به شدت از این مفهوم حمایت می‌کند که اسید چرب امگا ۳ به‌خوبی می‌تواند عوامل فوق را کنترل کند و در سلامت قلب و کاهش مرگ های ناگهانی ، نارسایی های قلبی و سکته تأثیر بسزایی داشته باشد. ماهی منبع عظیمی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌تواند برای میان‌سالان بسیار مفید باشد و از بروز بیماری‌های رایج در این سن و پیری جلوگیری نماید؛ اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد: مصرف ماهی در میانسالی باید بصورت مداوم صورت گیرد.

در صورت کم بودن امگا ۳ در بدن زمینه برای بروز بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی فراهم می‌شود. بهتر است در صورت مصرف ماهی، طبخ آن نیز به‌صورت سالم و حتی‌المقدور آب‌پز انجام شود.

مصرف ماهی در میان‌سالی و کاهش کلسترول

تحقیقات و آزمایش‌ها نشان داده است که امگا ۳ موجود در گوشت ماهی توانایی کاهش کلسترول و تری گلیسیرید را دارد.

امگا ۳ گوشت ماهی توانایی این را دارد که از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کند که این عامل قادر است خطر و ریسک سکته قلبی و مغزی را تا مقدار زیادی کم کند. رژیم‌های مدیترانه‌ای که در حد خوبی حاوی از پروتئین های دریایی هستند می‌توانند خطر لختگی خون در عروق و سکته مغزی را کاهش دهند.

 جلوگیری از بروز آلزایمر و زوال عقل در میان‌سالان با مصرف ماهی

 

با افزایش و بالا رفتن سن افراد زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن چشمی مانند تخریب لکه زرد چشم افزایش پیدا می‌کند. با بروز این مشکلات دقت در انجام کارهای دقیق مثل رانندگی کردن و خواندن کتاب کاهش پیدا می‌کند.

بنابر گفته انجمن آلزایمر، توصیه شده است که با افزایش سن، مصرف امگا ۳ نیز به‌منظور جلوگیری از آلزایمر افزایش یابد. افراد با مصرف صحیح ماهی و آبزیان و رساندن اسیدهای چرب امگا ۳ به بدن، در دوران میان‌سالی و پیری مغزی سالم‌تر  دارند و از آلزایمر در امان خواهند بود.

با افزایش سن و کهولت، زوال عقل در بسیاری از موارد امری غیرقابل‌اجتناب است. این‌گونه مشکلات همگی ریشه در عملکرد مغز دارد. می‌توان با مصرف  ماهی ماده خاکستری مغز را افزایش داد و همچنین زمینه ساز کمک به بافت‌های عصبی مغز شده و در نتیجه مغز انسان وظایف خود را بهتر از قبل انجام می‌دهد.

جلوگیری و مهار مشکلات بینایی در میان‌سالان با مصرف ماهی

با افزایش و بالا رفتن سن افراد زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن چشمی مانند تخریب لکه زرد چشم افزایش پیدا می‌کند. با بروز این مشکلات دقت در انجام کارهای دقیق مثل رانندگی کردن و خواندن کتاب کاهش پیدا می‌کند.

بنابر تحقیقات صورت گرفته در انجمن بینایی‌سنجی آمریکا، مصرف ماهی و امگا ۳ موجود در آن می‌تواند ارتباطی مستقیم با سلامت چشم افراد داشته باشد و از بسیاری از بیماری‌های مزمن در سیستم بینایی جلوگیری به عمل آورد. بهتر است برای سلامتی چشم‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مختلف از میان‌سالی برنامه‌ای دقیق برای مصرف ماهی و رساندن امگا ۳ لازم به بدن فراهم گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله فواید ماهی برای چشم را حتماً بخوانید!

مصرف ماهی در میان‌سالی و سلامت مفاصل

در گوشت ماهی و محصولات دریایی موادی وجود دارد که حالت ضدالتهابی دارد. بروز آرتروز و روماتیسم‌ها و سایر علائم التهابی می‌تواند با مواد موجود در گوشت ماهی مرتفع و یا کم شود. انجمن بین‌المللی آرتروز اعلام کرده است که می‌توان با مصرف کردن ماهی و بالا بردن مقدار امگا ۳ موجود در بدن تا حد بسیار قابل قبولی واکنش‌های التهابی بدن را پایین آورد. برای این منظور توصیه‌شده است که حتماً دو وعده غذاهای دریایی و ماهی در هفته مصرف گردد. البته طبخ سالم ماهی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 450 گرمی

با مصرف ماهی، داشتن استخوان‌های مستحکم در کهنسالی آرزو نیست!

 استفاده از محصولات دریایی و ماهی با مقدار مشخص می‌تواند بدن انسان را در مقابل تخریب و پوکی استخوان مقاوم نماید. همچنین در محصولات دریایی و ماهی‌ها موادی وجود دارد مانند امگا ۳ (DHA و EPA) که نقشی مؤثر در استحکام و تراکم استخوان‌ها دارد. افرادی که در دوره میان‌سالی نگران بروز مشکلات پوکی استخوان در دوران کهن‌سالی هستند حتماً به این نکته توجه داشته باشند که با برنامه‌ریزی دقیق و مصرف ماهی و امگا ۳ می‌توانند تا حدود زیادی از بروز این مشکل در دوران پیری بکاهند.

 جلوگیری از افسردگی میانسالی با مصرف ماهی

 در جوامع امروزی افسردگی به یکی از شایع‌ترین مشکلات تبدیل‌شده و در سنین مختلف و شرایط متفاوت، انسان‌ها را درگیر خود کرده است. انواع روش‌های دارویی و غیر دارویی برای مهار افسردگی وجود دارد اما یکی از روش‌های بدون عوارض، دقت در تغذیه افراد است. مصرف ماهی می‌تواند به طرز کاملاً مشهودی افسردگی را کاهش دهد. روان سالم در این دوره از زندگی می‌تواند تضمین‌کننده سلامت جسمی نیز باشد.

آیا می‌دانید چطور همزمان می‌توان جلوی چاقی و افسردگی را گرفت؟

 افرادی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند، در زمان مصرف ماهی می‌توانند اثربخشی این داروها را بیشتر کرده و شاهد روند درمانی بهتر و سریع‌تر باشند. امگا ۳ نقش حیاتی در کارکرد غشای مغز، انتقال سروتونین و دوپامین داشته و علائم و نشانه‌های افسردگی را برطرف می‌نماید.

 جلوگیری از سرطان با مصرف ماهی در دوران میانسالی

نتایج تحقیقات دانشمندان اثبات کرده است که افرادی که ماهی و امگا ۳ مصرف کرده‌اند به‌طور میانگین ۱۲ درصد نسبت به دیگر افراد کمتر دچار سرطان می‌شوند. مصرف منظم و برنامه‌ریزی‌شده قادر است از بروز سرطان‌هایی مانند پستان، آندومتر، روده بزرگ، کبد و لوزالمعده جلوگیری نماید. به دلیل وجود امگا ۳ و مواد بسیار مفید در گوشت ماهی ریسک ابتلا به سرطان بسیار کاهش خواهد یافت.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 750 گرمی

یک توصیه ساده برای میانسالان

ما برای دوره میانسالی به شما ماهی سی بس را توصیه می‌کنیم. ماهی سی بس در دسته ماهی های نیم چرب است و به همین دلیل برای تمامی افراد از جمله کسانی که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند مناسب است. ماهی سی بس به نسبت ماهی سالمون چربی کمتری دارد اما از سطح امگا 3 بالایی برخوردار است. مصرف این ماهی بطور منظم دو یا سه بار در هفته را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.