فواید ماهی برای مغز در سالمندان

ماهی‌ها این غذاهای لذیذ و پرخاصیت دارای مواد مغذی و املاح معدنی بسیاری هستند که می‌تواند ارتباطی مستقیم با سلامت جسم و روح ما داشته باشد. ماهی‌های مختلف دارای ارزش غذایی متفاوتی هستند اما تفاوت زیادی از نظر میزان سودمندی آن‌ها وجود ندارد. ماهی‌ها معمولا در مواد و املاح مغذی مشترک هستند و ممکن است مقادیر آن تنها دستخوش  میزان کمی تفاوت باشد.

فواید ماهی برای مغز

لب کلام

 ماهی‌، این غذای لذیذ و پرخاصیت دارای مواد مغذی و املاح معدنی بسیاری است که می‌تواند ارتباطی مستقیم با سلامت جسم و روح ما داشته باشد. ماهی‌های مختلف دارای ارزش غذایی متفاوتی هستند ولی معمولا در مواد و املاح مغذی مشترک هستند و ممکن است تنها مقادیر آن دستخوش میزان کمی تفاوت باشد.

به هر حال از مهم‌ترین فواید قرار دادن ماهی در برنامه غذایی می‌توان به تاثیر بر عملکرد مغز اشاره کرد. با ما همراه باشید تا از خواص ماهی برای مغز بیشتر بدانید.

ماهی و سلول‌های خاکستری مغز

بسیاری از افراد افت عملکرد مغز را با نام زوال عقل می‌شناسند. در مواردی که زوال عقل پیش‌رونده باشد، ممکن است علائمی مثل اختلال در برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی، مشکل در عملکردهای حرکتی، اضطراب، پارانویا و تغییرات شخصیتی در فرد به وجود بیاید.

تصویر

 مطالعات انجام‌شده نشان از این دارد که افرادی که در طول عمر خود دارای رژیم غذایی حاوی ماهی بوده‌اند، کمتر زوال عقل را تجربه کرده‌اند. این امر ارتباطی مستقیم با سلول‌های خاکستری مغز دارد. سلول‌های خاکستری موجود در بافت مغز دارای نورون‌هایی هستند که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارند. امروزه مشخص شده مغز افرادی که هر هفته یک وعده ماهی مصرف کرده‌اند، سلول‌های خاکستری بیشتری نسبت به دیگران دارد. تجمع این سلول‌ها در مناطقی که مرتبط با احساسات هستند بیشتر مشاهده می‌شود. زوال عقل یا دمانس به دلایل متعددی می تواند اتفاق بیفتد که شایع ترین آن زوال عقل سالخوردگی یا همان آلزایمر است.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 450 گرمی

ماهی و اثر آن بر بیماری قرن؛ آلزایمر

یکی از شایع‌ترین اثرات منفی افزایش سن که البته آن هم به زوال عقل مرتبط می‌شود بیماری آلزایمر است. ابتلا به آلزایمر می‌تواند تاثیرات زیادی بر روند طبیعی زندگی فرد سالمند بگذارد.اگر با والدین مسن خود زندگی می کنید یا اگر صرفا فرزندهای قدردان و مسئولیت‌پذیری هستید حتما و حتما به آنها توصیه کنید که ماهی را به صورت منظم و با برنامه مشخصی در برنامه غذایی خود داشته باشند. ترکیبات روغنی امگا3 به محافظت در برابر التهاب‌های سلولی و جلوگیری از مرگ سلولی کمک می‌کند. علاوه بر این فسفر موجود در ماهی یکی از عوامل پایه‌ای ساختار سلول‌های مغزی است. 

کاهش سکته مغزی در ماهی خورها

 سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ‌های ناگهانی و زودرس در دنیا هستند. افرادی که به‌طور منظم و حداقل هفته‌ای یک‌بار ماهی می‌خورند، می‌توانند به مقدار فراوانی نسبت به دیگر افراد در برابر خطر سکته مغزی ایمن باشند.

مصرف انواع ماهی‌های چرب که دارای مقدار بالای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، قادر است میزان ابتلا به سکته مغزی را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. شاید خیلی از افراد امکان مصرف ماهی در هر هفته را نداشته باشند، اما توصیه ‌شده حداقل ماهی یک‌بار این ماده مفید برای حفظ سلامت مغز و قلب مصرف گردد. 

دستور پخت‌های ماهی، مخصوص سالمندان

  1. اگر از غذاهای رژیمی استفاده می کنید و نگران چربی و ادویه های موجود در غذاها هستید ما سه دستور پخت برای ماهی رژیمی بدون روغن به شما پیشنهاد می کنیم.
  1. در صورتی که رژیم خاصی ندارید و می‌توانید از ماهی دودی استفاده کنید ما به شما سالاد سی بس دودی را توصیه می‌کنیم. ماهی دودی یک وعده غذایی کاملا آماده مصرف است که بصورت سرد هم می‌توانید میل کنید.
تصویر
  1. و اگر میخواهید نوه هایتان را به یک وعده ماهی مهمان کنید حتما آن را با پاستا بپزید که علاوه بر خودتان به مذاق کوچکترهای خانواده هم خوش باشد. دستور پخت ماهی سی بس با پاستا را به همراه ویدئوی آموزشی آن ببینید.
قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 750 گرمی

 اگر به هر دلیلی تمیز کردن ماهی و درآوردن تیغ آن پس از طبخ برایتان دشوار است از بسته بندی های فیله بدون استخوان استفاده کنید  کافیست بسته را بازکنید و با کمی آبلیمو نمک طعم دار کنید و آن را در ماهیتابه بگذارید. به همین راحتی!

تصویر

ماهی سی بس ایناس در بسته های 450 گرم و 750 گرمی، فیله شده و  صد در صد بدون تیغ را علاوه بر فروشگاه های زنجیره ای و آنلاین می توانید بصورت مستقیم از تولید کننده خریداری کنید.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.