بهترین ماهی ها برای خوردن

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کدام ماهی‌ها، گزینه‌های بهتری برای یک وعده غذایی خوشمزه و بی‌دردسر هستند. در واقع بهترین گزینه‌ها دردنیای ماهی آن‌هایی هستند که از شیلات و صید پایدار می‌آیند، میزان آلودگی‌شان کم  است و منبع غنی اسیدهای چرب (امگا 3) هستند. با ما همراه باشید تا نمونه‌هایی از این ماهی‌ها را به شما معرفی کنیم.

بهترین ماهی ها

به کدام ماهی‌ها روی خوش نشان دهیم؟

​​ساردین‌های اقیانوس آرام

​​​​​​​​ساردین‌ها با جثه‌ی کوچکی که دارند، سطح آلودگی بسیار پایینی دارند. ساردین همچنین سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین B۱۲، ویتامین D، کلسیم و سلنیوم است. ساردین یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ در دریا است. فقط به خاطر داشته باشید که ماهی ساردین اغلب در نمک  نگهداری و فروخته می‌شود، بنابراین حتما قبل از پختن و خوردن، آن را به خوبی بشویید تا سطح سدیم ماهی را کاهش دهید.

​​​​​​​سی‌بس‌ استرالیایی

این ماهی‌های روغنی هم در میزان اسیدهای چرب امگا ۳ حرفی برای گفتن دارند و هم در میزان پروتئین، سلنیوم و ویتامین B۱۲بسیار بالا هستند. سی‌بس‌ها به دلیل جثه متوسط خود، حاوی مقادیر استانداردی از جیوه هستند و توسط سازمان رصد غذاهای دریایی در رده «انتخاب‌های خوب» طبقه‌بندی می‌شوند. گوشت مرواریدی سی‌بس تقریبا بی‌بوست و طعم جدیدی از ماهی را به شما می‌چشاند. سی‌بس‌ها انواع مختلفی دارند که بهترین آن ماهی باراموندی یا سی‌بس استرالیاست.

تصویر

مهمترین ویژگی این ماهی بوی ملایم و گوشت سفید و لطیف آن است و در حال حاضر در ایران در خلیج فارس تولید می‌شود و در دسته‌ی بهترین ماهی‌ها برای خوردن است.

​​ قزل آلا، سرخو و ماهی سفید

این ماهی‌ها برای همه شناخته شده‌اند. همه ما آن را امتحان کرده‌ایم و هیچ کس در ارزش غذایی آنها شک ندارد. اگر به سلامت محل صید این ماهی‌ها مطمئنید یا این ماهی‌ها را از بازار معتبر ماهی می‌خرید انتخاب‌های سالمی برای شما هستند و می‌توانند طعم خوبی به سفره‌ی شما ببخشند. اما موضوع پر اهمیت نحوه‌ و محل صید این ماهی‌هاست.
ماهی سرخو به ماهی ضد افسردگی و معطر معروف است. علاوه بر آن ماهی سرخو نیز مانند سی‌بس از ماهی‌های دریای جنوب و با طبع متعادل است و برای کسانی که طبع سردی دارند گزینه‌ی مطمئن‌تری به حساب می آید. اما اگر طبع گرمی دارید و و البته با تیغ ماهی مشکل چندانی ندارید ماهی سفید حتما ویژگی‌های یک ماهی لذیذ را برای شما فراهم می‌کند. و اما در مورد ماهی قزل آلا که آن هم در دسته ماهی‌های با ارزش غذایی بالاست به این نکته توجه کنید که این ماهی به وفور در حوضچه‌ها پرورش داده می شود و ماهی حوضچه‌ای به نسبت ماهی دریا از ارزش غذایی پایین‌ترین برخوردار است پس در خرید قزل آلا به این نکته توجه کنید.

ماهی حوضچه‌ای یا ماهی دریا

دلیل آنچه گفتیم یعنی برتری ماهی‌های دریا به ماهی‌های حوضچه‌ای واضح است. میزان اکسیژن موجود در آب و مواد مغذی مورد نیاز ماهی برای رشد بهتر و سالم‌تر ماهی حتما در دریا بیش از حوضچه ها فراهم است.
آنچه در سلامت ماهی‌های صید شده از دریا اهمیت دارد اما بیش از ارزش غذایی ماهی به سلامت آب دریا و نحوه ی صید ماهی بستگی دارد. پس بهترین انتخاب برای شما ماهی دریاست در صورتی که بلافاصله پس از صید به بازار عرضه شود.

تصویر

متاسفانه در حال حاضر در برخی موارد صیدهای سنتی این موضوع را رعایت نمیکنند و لنج حاوی ماهی به مدت طولانی روی آب باقی می ماند و سلامت ماهی‌های صید شده به خطر می افتد. علاوه بر آن ماهی‌هایی که مدت زمان زیادی را در دریا سپری کرده اند سطح بالاتری از فلزات سنگین در بدن آن‌ها رسوب میکند بنابرین سن ماهی در زمان صید هم بسیار مهم است. قبلا در مورد رسوب جیوه در بدن ماهی‌ها صحبت کردیم اگر این موضوع برای شما هم سوال است می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

حالا می‌پرسید پس در این صورت ماهی حوضچه‌ای آیا مطمئن تر نیست؟ بهترین ماهی برای خوردن کدام است؟
در صورتی که ماهی دریا جزو ماهی های در شرف انقراض نباشد، محل صید آن مکان تخلیه فاضلاب‌ها و نخاله‌های صنعتی نباشد و پس از صید بلافاصله به بازار عرضه شده یا در همان روز منجمد شود می توان گفت علاوه بر ارزش غذایی بسیار بالاتر از ماهی حوضچه ای از سلامت بیشتری نیز برخوردار است. اما چطور می شود از همه اینها مطلع شد؟! مطمئن ترین ماهی، ماهی تولید شده در دریا تحت نظارت کامل است. روشی که در حال حاضر از همه کشورهای دنیا به کار گرفته می شود تا ماهی سلامت و مغذی به دست مصرف کننده برسد: مزرعه‌ی دریایی.

ماهی منجمد یا ماهی تازه؟

تصور عموم مردم از ماهی منجمد افت ارزش غذایی ماهی به واسطه انجماد آن است. البته در مواردی که ماهی مطمئن و سلامت و مغذی در دسترس است حتما گزینه خوبی برای انتخاب خواهد بود اما این تصور در مورد ماهی های منجمد لزوما صحیح نیست.
ماهی منجمد که در اغلب موارد بصورت فیله شده و بدون تیغ عرضه می‌شود علاوه بر سهولت آشپزی و تجربه شیرین و سریع طبخ غذا مزیت دیگری نیز بر ماهی کامل و تازه دارد.
ماهی منجمد در صورتی که با تکنولوژی‌های روز در دمای بالا و زمان کوتاه منجمد شده باشد ارزش غذایی خود را از دست نمی‌دهد.
همچنین ماهی منجمد در صورتی که پس از خرید یخ زدایی نشود به مدت یک سال می‌توان استفاده کرد بدون اینکه به سلامت آن آسیبی وارد شود.


در موارد بسیاری ماهی های منجمد از ماهی های تازه سلامت تر هستند فقط کافیست به نحوه تولید آنها مطمئن باشیم. آرم IQF  را روی بسته بندی‌ها جستجو کنید اگر پیدا کردید یک مرحله به انتخاب درست نزدیکتر شده اید. تونل انجماد سریع(IQF) بهترین روش انجماد ماهی است.

تصویر

ماهی شمال یا ماهی جنوب؟

فارغ از سلامت آب‌هایی که ماهی در آن رشد می‌کند ماهی‌های جنوب و شمال هر دو بسته به ذائقه افراد، خوش طعم و لذیذ و پر ارزش از نظر مواد مغذی هستند و تفاوت عمده آن‌ها در موضوعی است که به آن اشاره کردیم: طبع ماهی.
اگر در دسته افراد با فشار خون پایین و از طبایع چهارگانه دارای طبع سرد هستید حتما بی‌حالی بعد از صرف یک وعده غذایی ماهی را تجربه کرده‌اید. برای این دسته افراد ماهی‌های جنوب گزینه‌های بهتری برای انتخاب هستند چون به واسطه رشد کردن در آب شور طبع ملایم‌تر و سردی کمتری دارند.

تصویر

​​​​​در نهایت کدام انتخاب؟ بهترین ماهی برای خوردن کدام است؟

نگران نشوید و نسبت به خوردن غذاهای دریایی کاملا خوش بین باشید. فقط کافی‌ست از ماهی‌هایی با جثه‌های بسیار بزرگ مثل کوسه یا محل زیست آلوده دوری کنید و آن‌ها را از لیستتان خط بزنید. به رستوران‌های قابل اعتماد بروید. رستوران‌های محلی در شمال یا جنوب ایران با گزینه‌های صید روز، کاملا قابل اعتماد هستند. احتمالا در این رستوران‌های کوچک با یک صیاد محلی طرفید که ماهی را تازه از دریا می‌گیرد. اگر ماهی‌های شرکتی تهیه می‌کنید، در مورد سلامت و مراحل صید و بسته‌بندی ماهی کنجکاو باشید. یک سرچ ساده در اینترنت به شما کمک می‌کند در مورد سالم‌ترین ماهی‌های موجود در بازار اطلاعات خوبی کسب کنید. ماهی ها تنوع زیادی دارند، کافی‌ست کمی بهتر آن‌ها را بشناسید و با چشم باز بهترین ماهی را از میان این همه، صید کنید.
و البته اگر دوست دارید بدانید کدام ماهی را نباید بخوریم مقاله با همین عنوان را در بلاگ ایناس مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.